måndag 29 augusti 2011

Bra start!

Välkommen till Island Emma, dynd bara att ni inte fick någon vidare start!
1, missade bussen som skulle ta mig till Viking hotel i Hafnarfjördur. Dessa namn.
Då fick jag springa till varje busschaufför och fråga vart de skulle. Alla hänvisade mig till den missade bussen, tur att de inte förstår mummel på svenska! Tillslut gick det bra.

2. Blev avsläppt vid viking hotel, såg mig lite omkring, kände doften av hav. Inget halfabrikat som vi har där hemma på skatan utan riktig havslukt. Det var vädligt mycket fisk i lukten, jag ville därifrån. Ringde en taxi, förstog aldrig att jag inte behövde slå nå riktnummer och sådant trams. En kvart tog det för mig att ringa till taxibolaget så jag fick en taxi. Men jag gav fel adress. Då när jag stod där, i doften av hav och fisk, duggregnet som inte var något duggregn trängde innanför kläder och kylan som inte alls går att leka med, trängde in ännu längre in på märg och ben. Då jag kom på att taxin aldrig skulle komma fick jag såklart ringa upp igen. Denna gång blev allting rätt trots att mina tänder gick som en symaskin och jag stammade fram mina ord.

3. Taxin kom, det gick bra. Han var lite svår att förstå bara. Men jag skrattade och höll med bara. När jag kom fram till anläggningen började jag tänka på vad tjejen i telefonen hade sagt till mig tidigare. Go left then take the first right. Jag hade glömt. Så där sprang jag, i kylan och räck och kollade på varenda dörr. Då jag plötsligt fick syn på ett ljus. Ett mycket välbekant ljus, en lampa som lyste innanför en utav dörrarna. Jag kände på dörren och mycket riktigt, hemma! Första intrycket var väl lite sådär, speciellt med tanke på att jag fick spendera min första natt på soffan. Men det ändrade sig ganska snabbt då jag fick lägga mig i min mjuka och varma björnsäng. Inte förrän DÅ kände jag att här ska jag bo.


Nu ska Miriam ta mig på en rundtur rund Ishestar, men först måste jag borsta tänderna och få i mig lite mat.
Vi hörs ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar